Chicago. USA.

I foråret 2016 fik vi igen en invitation til at holde oplæg om Spædbarnsterapi på en international konference om Tilknytning og ”Babywearing”. Konferencen blev holdt i Chicago på hotel Westin, som ligger helt centralt i byen.

Igen var det Henrik Norholt, PHD fra Københavns Universitet og forskningschef hos firmaet Ergobaby, der havde inviteret os. Vi holdt oplæg og supplerede med to videoer af Spædbarnsterapier, som vi havde fået tekstet på engelsk. Der var stor interesse og en efterfølgende livlig debat. Flere af konferencedeltagerne havde deres små børn hængende i en sele på ryggen eller brystet, og denne tilgang til det faglige stof er helt speciel. Om eftermiddagen holdt vi workshop, hvor vi introducerede endnu en video, og hvor debatten fortsatte.

Konferencen var yderst bekræftende. Især blev der udtrykt stor glæde over denne metode, fordi den giver det enkelte menneske lov til at kigge i bakspejlet, til at se tilbage på evt. svære omstændigheder. Flere nævnte eksempler på komplicerede fødsler og handikap, som var tys-tys i de evige bestræbelser på at kigge fremad, at lægge planer og have visioner for fremtiden som fylder meget i USA. Spædbarnsterapien indebærer, at vi kigger på HELE historien.

Da vi var i Chicago, kunne vi henvise til bogen, der på dette tidspunkt var oversat til engelsk, og vi havde reklamer med, som gjorde det let for den enkelte at bestille bogen. Det var en god fornemmelse.

 

THERAPY WITH INFANTS -
TREATING A TRAUMATIZED CHILD

By Inger Thormann and Inger Poulsen

Treating early trauma
When a child without a fully developed language experiences physical and psychological stress that exceeds the child’s capacity to cope, the experience can leave lasting marks, unless the child receives treatment.

Infant therapy is a method inspired by the work of the French pediatrician and psychoanalyst Francoise Dolto and her student Caroline Eliacheff.
The method as it is practiced in Denmark was developed by the book’s authors and can be applied both with infants and with older children.

The most important messages are, “Never allow the child’s pain to be forgotten,” and “Everything that is left unsaid ties upenergy.” In therapy, the therapist puts the child’s stressful experiences into words. The child’s story is told. The words bring order to the child’s chaos, and the trauma becomes an identified part of his or her life.

Infant therapy is primarily a therapeutic intervention aimed at traumatized infants, but the method can also be applied in daily educational practices by preschool teachers, nurses, teachers, day care providers and parents.

reviewThe publication date for the English version of Therapy with Infants is pending.

Translate


Henrik Norholt, Inger Poulsen og Inger Thormann